Beauty-torsdag - Del 1: Hår

Yes, idag kör vi på lite tips när det gäller skönhet, och då snackar vi inte att se bra ut för tillfället utan att få kroppen att må bättre. De två ämnen jag har valt att satsa på är hår och hy och vi börjar med mitt kalufs. Ansiktet kommer upp senare ikväll.
 
Jag kan börja med att nämna att jag för tillfället tvättar mitt hår varannan dag. Det tog mig väldigt lång tid att lyckas vänja mitt hår vid att tvättas varannan dag efter att jag tvättat det varje i några år. När man höll på med hästar dagligen så blev det som så att man var tvungen att tvätta håret konstant typ. Men nu är jag i alla fall framme vid mitt första delmål; att tvätta varannan dag. Nu känner jag mig äntligen redo att börja tvätta det var tredje faktiskt! Jag kommer ju behöva gå med fett hår var tredje dag nu i ett par veckor men det är det faktiskt värt. För som de flesta kanske vet så slits håret vid tvätt så ju mer sällan man gör det desto längre tid tar det innan det blir slitet. Något man kan göra för att ha en liten övergångsperiod är att börja med 2,5 dag emellan tvättarna och sedan när det känns bra gå över i var tredje. 
 
Sen gäller det ju att ta om håret, återfukta och stärka det. Personligen så använder jag mig av olja varje gång jag tvättat håret för att förstöka återfukta det så mycket som möjligt när jag har torkat ut det i vattnet. Sen så använder ajg mig även av hårinpackning en gång i veckan. Detta har jag insett är väldigt viktigt, för om jag händelsevis skulle glömma/inte ha tid för inpackningen så blir mitt hår risigt direkt. Det märks verkligen att mitt hår behöver den återfuktningen en gång i veckan.
 
Inpackning från Maria Nila // Olja från Maroccanoil
 
Som ni ser så är båda dessa produkter gjorda för blekt hår, vilket jag har, så för min del funkar dessa toppenbra! Men sen så finns det ju Maroccanoil som inte är Light och så finns det inpackningar för alla hårtyper så det är bara att ge sig ut och leta! Och var absolut inte rädda för att testa vill jag bara säga, man måste prova flera olika sorter innan man hittar den perfekta för ju sitt eget hår.
 
Till sist vill jag bara råda er om att klippa er ofta. Var åttonde vecka brukar fungera bra. För när det väl har börjat slitas så går det inte att få stopp på. Så ta hand om era hår nu, folks!

Comments

Comment the post here:

Name:
Remember me?

E-mail: (publiceras ej)

URL:

Comment:

Trackback